Pagini

5 noiembrie 2012

Unicitatea oamenilor

Unicitatea oamenilor



Robert Sapolsky face o demonstratie pentru urmatorul lucru: printre animale exista lucruri comune cu oamenii, mai ales la primate. Dar exemplele la oameni depasesc cu mult orice alta specie.



Agresivitatea: si animalele sint agresive dar numai oamenii pot comite genocid, numai oamenii sint in stare ca ziua sa omoare alti oameni si seara sa mearga la balet cu copiii lor



Teoria mintii - posibilitatea de a intui ce gindeste alt individ, exista si la cimpanzei. Dar numai oamenii sint capabili de teoria mintii secundara - cind ei estimeaza ce informatii au doi indivizi si cum vor interactiona intre ei desi nu au idee ce se intimpla intre ei.



Tit for tat - razbunare reciproca - daca un animal vede ca este nedreptatit de altul, va incerca sa se razbune pe celalalt. Dar numai oamenii sint in stare sa inteleaga diferenta de valori a fiecaruia si ca vor fi recompensati diferit.



-"Bate-ma", spune masochistul

- "Nu", spune sadicul



Empatia - cimpanzeii incearca sa ii incurajeze pe cei care sint nedreptatiti. Dar oamenii sint capabili sa simta empatie pentru animale (alta specie) si pentru toate animalele, si chiar din picturi abstracte.



Placere in anticiparea si asteptarea recompensei O maimuta care e recompensata daca face bine un task simte o placere mult mai mare daca nu e recompensata tot timpul ci numai in jumatate din cazuri. Oamenii sint unici pentru cit timp asteapta recompensa. Exemplu: un om merge la scoala, la facultate, obtine un job bun si eventual locuieste in casa pe care si-a dorit-o, asteapta atit de mult timp pentru a obtine recompensa pentru eforturile lui. In unele religii oamenii sint capabili sa suporte orice pentru a primi o recompensa anticipata dupa moarte.



Cultura - transmiterea ne-generica a stilurilor de viata, babuinii sint in stare sa faca in grupuri restrinse lucruri pe care nu le fac babuini din alte grupuri. Dar doar oamenii au o cultura atit de vasta, diversificata si magnifica



Dar ce au oamenii unic este felul in care ceva imposibil devine regula morala, cu cit un lucru e mai greu de facut sau imposibil de facut cu atit este dorit mai mult si efortul depus de oameni pentru a-l obtine e mai mare.



Cu cit e mai improbabil ca un lucru sa existe cu atit trebuie mai mult sa existe. Oamenii cistiga forta si vointa sa faca X din evidenta irefutabila ca X nu poate sa existe



Kirkegaard: Credinta crestina cere credintei sa persiste in fata imposibilului, si oamenilor sa aiba capacitatea sa creada simultan in doua lucruri contradictorii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu